Een nieuw katern geschreven door Pim Kor
Veiligheid is een groot containerbegrip en iets wat voor eenieder anders voelt en wordt uitgelegd. Zelf ben ik elke dag bezig met veiligheid in mijn werkzaamheden en vind ik het leuk om zaken rondom veiligheid te delen met anderen. Vandaar dat ik in ‘Veilig op en naast je fiets’ elke keer een ander aspect (positie op de weg, helmen, kleding, andere weggebruikers, etc.) van veiligheid wil oppakken wat ons als wielrenners ‘raakt’. En ik hoop dat ik de lezer, jij dus, iets bewuster kan maken van wat je sterke en zwakke punten zijn.
Klik hier voor deel 2 - de helm
Om te benadrukken waarom veiligheid nu zo belangrijk is, wil ik eerst eens naar de kale cijfers voor fietsers/wielrenners in het algemeen te kijken. En dan is de kans groot dat je jezelf mogelijk al als een van deze statistieken herkent.
De fietser in cijfers:
In 2021 vielen er in Nederland 207 doden onder fietsers. Dit is ongeveer 36% van het totaal aantal verkeersdoden. Bij deze cijfers gaat het om alle slachtoffers die als fietser worden geregistreerd, dus inclusief gebruikers van elektrische fietsen, bakfietsen, racefietsen, enzovoort [1].
In 2020 was 68% van de in Nederland door het ziekenhuis geregistreerde ernstig
verkeersgewonden een fietser. Het merendeel (83%) van deze fietsslachtoffers raakte ernstig gewond bij een ongeval zonder betrokkenheid van een motorvoertuig; dit zijn fietsers die vallen, of die botsen met een obstakel (bijvoorbeeld een paaltje) of een andere fietser of voetganger. Iets minder dan de helft (47%) van de ernstig gewonde fietsslachtoffers was 59 jaar of jonger [1]
De wielrenner in cijfers:
Er is informatie over ongevallen tijdens het wielrennen in het Letsel Informatie Systeem dat gebaseerd is op ziekenhuisgegevens. In 2020 was ruim 10% van de bevraagde fietsslachtoffers die op een SEH-afdeling waren behandeld ten tijde van het ongeval aan het wielrennen en dit aandeel is de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld [1]. 40% van de bovengenoemde wielrenners vallen zonder botsing; zij waren bijvoorbeeld uitgegleden, of gevallen na een noodgedwongen uitwijkmanoeuvre. Een even groot percentage wielrenners was in botsing gekomen met een andere verkeersdeelnemer, waarvan 15% met een andere wielrenner. Ruim 10% was tegen een object gebotst, bijvoorbeeld een paaltje (2%) of een ander obstakel (6%). De wielrenners in het onderzoek gaven aan dat het eigen gedrag (36%) of het gedrag van de ander (41%) een rol speelde bij het ontstaan van de botsing, waarbij ‘niet goed opletten’ een belangrijke factor was. [1]
En al deze cijfers geven maar weer aan dat veiligheid iets is waar we allemaal mee te maken hebben en ook (deels) zelf invloed op hebben.
Mocht je nu iets hebben van: joh Pim ik zou hier en hier, m.b.t. veiligheid en de wielrenner, graag meer van willen weten en meer verdieping in het onderwerp willen hebben. Stuur me dan gerust een mail, een appje of spreek me aan tijdens een rit en ik ben je graag van dienst.
Geschreven door Pim Kor
[1] SWOV (2023). Fietsers. SWOV-factsheet, januari 2023. SWOV, Den Haag. https://swov.nl/nl/factsheet/fietsers
Klik hier voor deel 2 - de helm