clubrit toertocht clubwedstrijd trainingsrit clubactiviteit fietsen bij de buren

ma di wo do vr za zo
1
3
5
6
7
8
10
12
13
15
17
19
20
22
24
26
27
28
29
Weersverwachting
Zevenhuizen

BikePlaza

PimKorgeschreven door Pim Kor

Veiligheid een groot containerbegrip en iets wat voor eenieder anders voelt en wordt uitgelegd. Zelf ben ik elke dag bezig met veiligheid in mijn werkzaamheden en vind ik het leuk om zaken rondom veiligheid te delen met anderen. Vandaar dat ik in ‘Veilig op en naast je fiets’ elke keer een ander aspect (positie op de weg, helmen, kleding, andere weggebruikers, etc.) van veiligheid wil oppakken wat ons als wielrenners ‘raakt’. En ik hoop dat ik de lezer, jij dus, iets bewuster kan maken van wat je sterke en zwakke punten zijn. 

 

Rijden in een groep

Als tourclub rijden we onze ritjes in groepen van verschillende grootten en met verschillende snelheden. Ondanks de verschillen zijn er zaken die voor een ieder gelden als we in een groep rijden. Op onze webpagina Zo doen we dat bij TCZ'80 hebben we het een en ander opgezet. Hieronder licht ik graag toe hoe we dat in een groep doen.

De wegkapitein

De wegkapitein is bij onze club degene die voor en tijdens de rit voor een groot deel de coördinatie op zich neemt. Maar is niet de persoon die als politieagent of hoofdverantwoordelijke meefietst met de groep. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen gedrag en veiligheid. De wegkapitein bied kaders en geeft hier en daar sturing.

Signalen

Zorg er voor dat de signalen die gebruikt worden voor een ieder duidelijk zijn en geen verwarring veroorzaken in de groep.

Voorbeelden van signalen: De belangrijkste gebaren (Bicycling.nl)

Waar moet ik als wielrenner in een groep aan denken?

Op een rijtje

  • Geef signalen door.
  • Geef het aan als er te hard gereden wordt.
  • Kijk vooruit.
  • Niet zomaar remmen, eerder druk van pedalen halen.
  • Achteraan rijden is niet gelijk aan gemakkelijker rijden met minder energie.
  • Rij twee/drie is voor de beste positie, met de minste energie, de minste fluctuaties en dus ideaal voor de nieuweling.
  • Rij met een groep waarvan je het tempo aan kan.
  • Roep LEK als er iets aan de hand is waarvoor gestopt moet worden.

Kop over kop, het draaien

Op de rechtere stukken wordt er soms voor gekozen om kop over kop te rijden. Hierbij is het NTFU advies, ongeacht de windrichting, om van buiten naar binnen te bewegen. De renners komen dus via de wegkant langs de renners die terugzakken langs de bermkant. Het overnemen op de kop gebeurt met een constante snelheid en niet met horten en stoten. Dus niet even laten zien dat je sterk bent, nee gewoon het tempo aanhouden waardoor je een stabiel draaiend geheel kan vormen. En deze stabiliteit zorgt weer voor rust en daarmee tot een grotere veiligheid.

Waaier rijden

Waaier rijden is zo af en toe ook aan de orde. Op de dinsdagavond ronde worden er regelmatig waaiers gevormd. Alleen hier zitten wel wat haken en ogen aan m.b.t. veiligheid. Er wordt op de openbare weg gereden en daar is ook ander verkeer te vinden. Het advies is dan ook om de waaier maximaal de helft van de weg te laten bestrijken om zo het overige verkeer er langs te kunnen laten. Het hoeft ook niet allemaal in één waaier. Meerdere waaiers achter elkaar is natuurlijk ook een goede mogelijkheid.

En zoals de profs het oppakken:

Mocht je nu iets hebben van: "Joh Pim ik zou hier en hier, m.b.t. veiligheid en de wielrenner, graag meer van willen weten en meer verdieping in het onderwerp willen hebben." Stuur me dan gerust een mail, een appje of spreek me aan tijdens een rit en ik ben je graag van dienst.